• Novinky

            • Školamyšl součást festivalu Nakopněte svoji školu

            • V rámci festivalu Nakopněte svoji školu se několik workshopů odehrálo v naší škole. Většina jich byla koncipována tak, že se účastníci stali součástí výukové lekce společně se žáky. V následné reflexi se mohli doptat, na co chtěli a zajímalo je. Díky za takovou příležitost k růstu.

            • "NA VLASTNÍ KŮŽI"

            • Děti ze 3., 4. a 5. ročníku již měly možnost tuto výstavu navštívit a rozhodně ji všem doporučují. Dozvěděly se spoustu nového, měly příležitost vyzkoušet si zdravotní znevýhodnění tzv. "NA VLASTNÍ KŮŽI". Byl to silný zážitek a cenná zkušenost

            • Deváťáci o Školamyšli a ...

            • V lednové Lilii jsme si mohli přečíst články Niki Klímové a Mikuláše Krejčího o Školamyšli. Osobní vyjádření žáků školy, tak jak vše cítí a vnímají, sdělený veřejně jako možná budoucí část občanských dovedností, kterou by každý občan Litomyšle mohl mít. 

              Z článků a slov, kterými své pocity a vztah ke škole, spolužákům, učitelům, formám učení a dalšímu oba žáci vyjádřili, mám velkou radost. A má radost stojí na pilíři, kterým je fakt, že se jedná o jejich slova, jejich pocity opřené o svobodu, odvahu a chuť se veřejně vyjádřit. Jedině tento fakt může přinést onu skutečnou radost mou a všech ze Školamyšle. 

              Splnění zakázky např. učitelů a vytvoření "požadovaného PR" - třeba zásahy do textů či  manipulativní vnuknutí potřebných myšlenek - by rozhodně mou radost nenaplnilo. ALE TO BY JIŽ NEBYLA ŠKOLAMYŠL :-). 

              Daniel Janata

            • Vánoční přání ...

            • Vánoční přání jsou něco, co nás každý rok spojuje se školami i organizacemi z celého města i okolí. V letošním roce jsme jejich tvorbu nechali na dětech, které navštěvují "mediální kroužek" a každý z nich vytvořil své originální. Vybrat jen jedno opravdu nešlo :-).

              Vám všem, kteří dění v naší škole sledujete, sem přání vkládáme a přejeme příjemné prožití celých vánočních prázdnin v klidu a pohodě a do příštího roku vykročte pravou...

            • ČTVRTÁ ADVENTNÍ NEDĚLE

            • Na čtvrtou adventní neděli jsme prodávali výrobky dětí na trzích na Zámeckém Návrší. Z výtěžku se letos děti rozhodly podpořit mexický příběh. V knize POLČA od spisovatele Guuse Kuijera, kterou už několik let čteme, vystupuje Consuela. Přistěhovala se do Holandska s maminkou a bratrem, když jí drogový kartel zabil tátu. Shodou okolností je evangelická farnost ve Svitavách navázaná na vesnici, která kvůli drogovému kartelu přišla o domy a snaží se vybudovat zázemí v bezpečnější části Mexika. Skupina Čechů jim v lednu jede na své náklady pomáhat a povezou tam vybrané peníze. V únoru, až se vrátí, přijede Šimon Keller do Školamyšle vyprávět a promítat fotky.Děkujeme všem, kteří se zapojili do tvorby výrobků a zejména pak těm, kteří si naše výrobky zakoupili. Vydělali jsme krásných 7200,- Kč.

            • Vánoční rodičovské dílny

            • Jedna z další stovky podob SPOLUPRÁCE s RODIČI proběhla v naší ZŠ Školamyšl právě dnes odpoledne. Rodiče si připravili různorodé kreativní dílny a po celou dobu tvoření byli dětem nápomocní. RODIČE tvoří velkou část chodu školy a spokojenosti dětí Nakoukněte, jak se jim dnes dařilo ...

            • "Nenechavé" ruce rodičů

            • SPOLUPRÁCE s RODIČI má v naší Základní škole ŠKOLAMYŠL stovky podob. Kdo chodíte okolo, víte, že můžete vidět něžnou krásu maleb na oknech, vánoční dekorace, nový portál s logem... Za tím vším stojí RODIČE, jsou toho tvůrci. Pro ty, kdo kolem nechodí, to dáváme sem.

            • 12.12. skoro ve 12 hodin

            • Dnes se mi ve Školamyšli stala hezká věc. To není těžké. Ale dnešní roztomilost byla výjimečná. 

              Chtěla jsem si ji schovat na čtvrteční spolkovovánoční proslov, ale možná bych tu energii dojatosti neudržela. A to by byla škoda. 

              Byla u nás návštěva z České Třebové. Zakládají školu. Přišli se inspirovat. Mimo jiné dostali hodinu k rozhovoru s páťáky. 

              ČT: Celý den vnímáme, že si dokážete naslouchat. Jak jste se to naučili?

              P: V první třídě nám Anetka důrazně řekla, že je to důležitý. Tak jsme se to naučili. 

              ČT: Je to výjimečné. Ještě jsme neviděli, že by se děti takhle vnímaly navzájem nebo vydržely v kruhu 20 minut poslouchat a reagovat na sebe. 

              ČT: Co Vás ve škole baví?

              P: Odpovídají různě. Angličtina, čeština, matika, centra. 

              ČT: Jak u Vás vypadá hodnocení? 

              P: Jednou za měsíc se hodnotíme podle kritérií. Zamyslíme se, co nám jde, co se daří, co máme zlepšit. Pak hodnotí učitel. A pak si o tom doma povídáme s rodiči. 

              ČT: Jak poznáte, že potřebujete něco zlepšit?

              P: Poznáme to podle toho, jak pracujeme. To vidíme. Třeba pracujeme ve skupině a moc se nesnažím. A pak to máme dělat samostatně a nejde to. Tak poznám, že jsem se ve skupině měla více zapojit. 

              ČT: Stávají se tady problémy, které musíte řešit?

              P: Tak to bysme lhali, kdybysme řekli, že ne. Smích. 

              ČT: A jak to řešíte?

              P: Nejprve to zkusíme mezi čtyřma očima. Když to nejde, zkusíme přivolat další děti. A když ani to nepomůže, tak přivoláme dospělého. Nebo to řešíme v kruhu. Tam říkáme “jedna osoba”. Jsme anonymní, aby to někomu nevadilo. Když se někomu nedaří řešit situace často, jde pracovat do hnízda. Tam o tom mluví s dospělým. 

              ČT: Brzy půjdete na druhý stupeň. Obáváte se něčeho?

              P: Bude asi těžký učení. Radka říkala, že 1.-4. je lážo plážo. A od pětky už to začíná být náročné. Opravdu je v pětce mnohem více učiva. Ale jde to. Tak snad zvládnem i ten druhý stupeň. 

              Ale nejvíc se bojíme, že nezapadneme do vztahů. Na druhém stupni jsou děcka hodně pospolu. Je asi těžké do té party proniknout. 

              ČT: Co je pro Vás ve Školamyšli důležité? O co byste nechtěli přijít?

              P: O vztahy. Jsme si rovni. To se nám líbí. Dobře si rozumíme i s učiteli. 

              ČT: A co byste ve Školamyšli změnili. 

              P: Jsou zaskočeni. Mlčí. Tak to je hodně těžká otázka. Jídelnu. Chtěli bychom mít jídelnu. A střední školu. A školku. 

              Když všichni odešli, jedna osoba z pětky tam zůstala s obavou: Radu, teď jsme propovídali češtinu. To je super. Ale dnes ráno se mě v autobusu kámoš ptal, jak vypadá ve Školamyšli učení. Já řekl, že si hodně povídáme. Starší brácha, se na mě pak zlobil, že to vypadá, že se neučíme. Teď mě to mrzí, že jsem mu neřekl o jiných věcech. 

              Jak vysvětlíte desetiletým dětem, že chvíle, ve které “přišli o češtinu”, byla mocná. Nemyslím jen schopnost na vysoké úrovni komunikovat s o dvacet let staršími osobami. Promyšleně a hluboce, srozumitelně, bez přípravy odpovídat na dotazy. Mocnou chvílí myslím zastavení. Radost ze společného budování, hrdost na to, co společně máme. Zvědomění si hodnot. A podpora k šíření těchto zázraků. 

              Rozhovor probíhal v klidovce. Máme tam nově variabilní pracovní místa. Z osmi dětí byly čtyři nemocné. Tři si automaticky daly stolečky dopředu. Čtvrtá osoba zůstala opatrně vzadu. 

              Asi v polovině rozhovoru si děti všimly, že jeden sedí mimo ně. Beze slova a bez signálů, uprostřed odpovědí, rozestoupily stolečky a zadní osoba se plynule vetkla i se stolečkem mezi ně. 

              Zítra v jednu mám schůzku se starostou o našem projektu 1-19 s kavárnou(školka a střední škola se sociálním podnikem). Souhlasil s ní se slovy: Takovým projektům fandím. 

               

              Mějte se krásně. Krásný advent. Radka Renzová

            • Základní škola zítřka je ve Školamyšli.

            •  

              ​​​​​​Velké díky Školamyšl za vřelé přijetí a otevřenost. Měli jsme možnost zažít společný kruh, nakouknout do každé třídy, popovídat si s učitelským sborem a i dětmi, kteří nám trpělivě odpovídaly na vše . #vděk #pokora

              Co Základní šklu zítřka zaujalo? viz obrázky....​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

            • Centrum sociální pomoci Litomyšl

            • DĚKUJEME Centru sociální pomoci Litomyšl za PŘÍLEŽITOST ke SPOLUPRÁCI.

              "Děkujeme našim mladým přátelům ze Školamyšl ! Vaši látkoví hadi  už u nás zdobí a zahřívají okna a dělají spoustu radosti!  Jste skvělí!PS: Užili jste si jejich výrobu?" viz FcB  

            • Tým našich pedagogů v Nizozemí

            • K ROZVOJI je nezbytné vidět, jak to dělají jinde. Tým školamyšlích pedagogů se vydal prozkoumávat vzdělávací systém v Nizozemí. Mít příležitost zažít dobrou praxi ve školách veřejných, klasických alternativních i svobodných, diskutovat s jejich pedagogy a řediteli, znamená že jsme bohatší. Vezeme spousty INSPIRACE.

            • Lidl Školamyšli

            • Díky společnosti Lidl Česká republika v.o.s. mají naše děti možnost využívat slunečných dní ke vzdělávání nebo odpočinku naší zbrusu nově vybavenou terasu úžasným nábytkem.

              Velké díky @lidl za sponzorský dar.

            • Komunální (školamyšlí) volby

            • V úterý proběhly ve Školamyšli komunální volby. Druhý stupeň si v politických stranách připravil kampaň a mladší děti po návštěvě u starosty volily. Při zpětné vazbě zmiňovali obtížnost sestavování kandidátek, náročnost spolupráce zastupitelstva na volbě starosty a místostarosty.

            • Bezpečné prostředí pro učení

            • Radujeme se z toho, že na tématu bezpečné prostředí pro učení "nekutáme" jen sami zevnitř školy. Zveme k tomu i mistry zvenčí. Včera jím byl Tomáš Jireček. Díky za inspiraci a přispění k adaptačnímu týdnu na druhém stupni.

              A jak vše kometoval Tomáš Jireček?

              Raduju se po každý, když se potkám s učiteli, kteří přemýšlí o třídě takhle nějak: Je potřeba, aby se žáci cítili ve škole dobře a bezpečně. Je potřeba se starat o vztahy. Je potřeba do toho investovat čas a energii. Vyplatí se to. Lépe se tam učí. Děti se lépe učí. Plus to má mrak dalších benefitů.

              A tak jsem vděčnej, že jsem se včera a dneska mohl potkat s mladejma lidma z druhého stupně Školamyšle. Byla to radost dumat s nima třeba nad tím, co se ve škole opravdu chtějí naučit a co k tomu potřebujou. Improvizační techniky se dají skvěle aplikovat i na adapťák.

              Vím, že v pracovních týmech to funguje principiálně velmi podobně. Kdybyste něco takového potřebovali, ať už do školy nebo do práce, dejte vědět. Tohle dělám moc rád.