• Novinky

  • Novinky

            • "Nenechavé" ruce rodičů

            • SPOLUPRÁCE s RODIČI má v naší Základní škole ŠKOLAMYŠL stovky podob. Kdo chodíte okolo, víte, že můžete vidět něžnou krásu maleb na oknech, vánoční dekorace, nový portál s logem... Za tím vším stojí RODIČE, jsou toho tvůrci. Pro ty, kdo kolem nechodí, to dáváme sem.

            • 12.12. skoro ve 12 hodin

            • Dnes se mi ve Školamyšli stala hezká věc. To není těžké. Ale dnešní roztomilost byla výjimečná. 

              Chtěla jsem si ji schovat na čtvrteční spolkovovánoční proslov, ale možná bych tu energii dojatosti neudržela. A to by byla škoda. 

              Byla u nás návštěva z České Třebové. Zakládají školu. Přišli se inspirovat. Mimo jiné dostali hodinu k rozhovoru s páťáky. 

              ČT: Celý den vnímáme, že si dokážete naslouchat. Jak jste se to naučili?

              P: V první třídě nám Anetka důrazně řekla, že je to důležitý. Tak jsme se to naučili. 

              ČT: Je to výjimečné. Ještě jsme neviděli, že by se děti takhle vnímaly navzájem nebo vydržely v kruhu 20 minut poslouchat a reagovat na sebe. 

              ČT: Co Vás ve škole baví?

              P: Odpovídají různě. Angličtina, čeština, matika, centra. 

              ČT: Jak u Vás vypadá hodnocení? 

              P: Jednou za měsíc se hodnotíme podle kritérií. Zamyslíme se, co nám jde, co se daří, co máme zlepšit. Pak hodnotí učitel. A pak si o tom doma povídáme s rodiči. 

              ČT: Jak poznáte, že potřebujete něco zlepšit?

              P: Poznáme to podle toho, jak pracujeme. To vidíme. Třeba pracujeme ve skupině a moc se nesnažím. A pak to máme dělat samostatně a nejde to. Tak poznám, že jsem se ve skupině měla více zapojit. 

              ČT: Stávají se tady problémy, které musíte řešit?

              P: Tak to bysme lhali, kdybysme řekli, že ne. Smích. 

              ČT: A jak to řešíte?

              P: Nejprve to zkusíme mezi čtyřma očima. Když to nejde, zkusíme přivolat další děti. A když ani to nepomůže, tak přivoláme dospělého. Nebo to řešíme v kruhu. Tam říkáme “jedna osoba”. Jsme anonymní, aby to někomu nevadilo. Když se někomu nedaří řešit situace často, jde pracovat do hnízda. Tam o tom mluví s dospělým. 

              ČT: Brzy půjdete na druhý stupeň. Obáváte se něčeho?

              P: Bude asi těžký učení. Radka říkala, že 1.-4. je lážo plážo. A od pětky už to začíná být náročné. Opravdu je v pětce mnohem více učiva. Ale jde to. Tak snad zvládnem i ten druhý stupeň. 

              Ale nejvíc se bojíme, že nezapadneme do vztahů. Na druhém stupni jsou děcka hodně pospolu. Je asi těžké do té party proniknout. 

              ČT: Co je pro Vás ve Školamyšli důležité? O co byste nechtěli přijít?

              P: O vztahy. Jsme si rovni. To se nám líbí. Dobře si rozumíme i s učiteli. 

              ČT: A co byste ve Školamyšli změnili. 

              P: Jsou zaskočeni. Mlčí. Tak to je hodně těžká otázka. Jídelnu. Chtěli bychom mít jídelnu. A střední školu. A školku. 

              Když všichni odešli, jedna osoba z pětky tam zůstala s obavou: Radu, teď jsme propovídali češtinu. To je super. Ale dnes ráno se mě v autobusu kámoš ptal, jak vypadá ve Školamyšli učení. Já řekl, že si hodně povídáme. Starší brácha, se na mě pak zlobil, že to vypadá, že se neučíme. Teď mě to mrzí, že jsem mu neřekl o jiných věcech. 

              Jak vysvětlíte desetiletým dětem, že chvíle, ve které “přišli o češtinu”, byla mocná. Nemyslím jen schopnost na vysoké úrovni komunikovat s o dvacet let staršími osobami. Promyšleně a hluboce, srozumitelně, bez přípravy odpovídat na dotazy. Mocnou chvílí myslím zastavení. Radost ze společného budování, hrdost na to, co společně máme. Zvědomění si hodnot. A podpora k šíření těchto zázraků. 

              Rozhovor probíhal v klidovce. Máme tam nově variabilní pracovní místa. Z osmi dětí byly čtyři nemocné. Tři si automaticky daly stolečky dopředu. Čtvrtá osoba zůstala opatrně vzadu. 

              Asi v polovině rozhovoru si děti všimly, že jeden sedí mimo ně. Beze slova a bez signálů, uprostřed odpovědí, rozestoupily stolečky a zadní osoba se plynule vetkla i se stolečkem mezi ně. 

              Zítra v jednu mám schůzku se starostou o našem projektu 1-19 s kavárnou(školka a střední škola se sociálním podnikem). Souhlasil s ní se slovy: Takovým projektům fandím. 

               

              Mějte se krásně. Krásný advent. Radka Renzová

            • Základní škola zítřka je ve Školamyšli.

            •  

              ​​​​​​Velké díky Školamyšl za vřelé přijetí a otevřenost. Měli jsme možnost zažít společný kruh, nakouknout do každé třídy, popovídat si s učitelským sborem a i dětmi, kteří nám trpělivě odpovídaly na vše . #vděk #pokora

              Co Základní šklu zítřka zaujalo? viz obrázky....​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

            • Centrum sociální pomoci Litomyšl

            • DĚKUJEME Centru sociální pomoci Litomyšl za PŘÍLEŽITOST ke SPOLUPRÁCI.

              "Děkujeme našim mladým přátelům ze Školamyšl ! Vaši látkoví hadi  už u nás zdobí a zahřívají okna a dělají spoustu radosti!  Jste skvělí!PS: Užili jste si jejich výrobu?" viz FcB  

            • Tým našich pedagogů v Nizozemí

            • K ROZVOJI je nezbytné vidět, jak to dělají jinde. Tým školamyšlích pedagogů se vydal prozkoumávat vzdělávací systém v Nizozemí. Mít příležitost zažít dobrou praxi ve školách veřejných, klasických alternativních i svobodných, diskutovat s jejich pedagogy a řediteli, znamená že jsme bohatší. Vezeme spousty INSPIRACE.

            • Lidl Školamyšli

            • Díky společnosti Lidl Česká republika v.o.s. mají naše děti možnost využívat slunečných dní ke vzdělávání nebo odpočinku naší zbrusu nově vybavenou terasu úžasným nábytkem.

              Velké díky @lidl za sponzorský dar.

            • Komunální (školamyšlí) volby

            • V úterý proběhly ve Školamyšli komunální volby. Druhý stupeň si v politických stranách připravil kampaň a mladší děti po návštěvě u starosty volily. Při zpětné vazbě zmiňovali obtížnost sestavování kandidátek, náročnost spolupráce zastupitelstva na volbě starosty a místostarosty.

            • Bezpečné prostředí pro učení

            • Radujeme se z toho, že na tématu bezpečné prostředí pro učení "nekutáme" jen sami zevnitř školy. Zveme k tomu i mistry zvenčí. Včera jím byl Tomáš Jireček. Díky za inspiraci a přispění k adaptačnímu týdnu na druhém stupni.

              A jak vše kometoval Tomáš Jireček?

              Raduju se po každý, když se potkám s učiteli, kteří přemýšlí o třídě takhle nějak: Je potřeba, aby se žáci cítili ve škole dobře a bezpečně. Je potřeba se starat o vztahy. Je potřeba do toho investovat čas a energii. Vyplatí se to. Lépe se tam učí. Děti se lépe učí. Plus to má mrak dalších benefitů.

              A tak jsem vděčnej, že jsem se včera a dneska mohl potkat s mladejma lidma z druhého stupně Školamyšle. Byla to radost dumat s nima třeba nad tím, co se ve škole opravdu chtějí naučit a co k tomu potřebujou. Improvizační techniky se dají skvěle aplikovat i na adapťák.

              Vím, že v pracovních týmech to funguje principiálně velmi podobně. Kdybyste něco takového potřebovali, ať už do školy nebo do práce, dejte vědět. Tohle dělám moc rád.

            • ŠKOLAMYŠL - ZELENÁ

            • ...Celé léto jsme žili v duchu rekonstrukcí, s rukama k dílu. Výsledkem je, že děti na druhém stupni mají vytuněné prostory pro vzdělávání, budovu školy máme zvenčí krásnější... První školní den jsme to spolu: rodiče-děti-učitelé oslavili a jako každý rok si dali slavnostní "školamyšlí snídani".

            • Noví "speakeři" Rádia Kiss FM a Prima CNN NEWS

            • Nedávno se naši žáci z 8. a 9. ročníku vypravili na výlet do Prahy, kde v rámci mediálního projektového dne navštívili TV Prima - podívali se a vyzkoušeli si moderování zpravodajství CNN, zůčastnili se natáčení pořadu Inkognito. A dále měli možnost navštívit radio KISS, kde poskytli i LIFE rozhovor do éteru...

            • KLIDOVKA - CALMING ROOM

            • Co je u nás nového?

              Máme "CALMING ROOM" nebo po našem "KLIDOVKU"

              Plnou světla, barev, pozitivní energie, relaxačních pomůcek a nových knih.

              Díky rodičùm, kteří se podíleli na uskutečnění! (díky Ilce Novákové - pozn.red.)

            • Základní škola SOFIE je v Školamyšl.

            • Naši milí příznivci,

              doufáme, že si se svými ratolestmi naplno užíváte jarní prázdniny na horách, na chalupě, u moře, doma v teple, ... nebo třeba na výletech. My se dnes na jeden společně vydaly do Litomyšle. Kulturní zážitky šly stranou, naším cílem se nestalo historické centrum s krásným zámeckým areálem, nýbrž soukromá Základní škola ŠKOLAMYŠL v jeho těsné blízkosti - vyjely jsme se inspirovat, nasát atmosféru a popovídat si s lidmi, kteří to mají stejně jako my Společně s vychovatelkou ŠD Míšou Královou jsme si prošly prostory školy, jako divačky se zúčastnily ranního kruhu i prvního vyučovacího bloku s průvodkyní Pavlou Sobotkovou a ředitelkou školy Radkou Renzovou, která si následně vyhradila čas na zodpovězení našich otázek. A že jich nebylo málo! Dnešní den jsme si báječně užily.

            • Rodičovské asistence

            • Když to situace dovolí, rádi využíváme asistencí rodičů ve výuce - zejména, když mají možnost přednášet dětem o svém povolání.

              Naposledy jsme přivítali maminku Jitku Jílkovou, která nás provedla zásadami první pomoci. Děkujeme.

            • Jsme rádi, že se "jim" daří...

            • ano, mám na mysli naše obsolventy - ZŠ Školamysl. Oba patřili na škole ke špičkám v angličtině, sami na ní hodně pracovali, studovali ji a vzpomínám si, že si občas mezi sebou anglicky povídali, protože je to bavilo. Mám na mysli Lenku Šafrovou a Jáchyma Jílka... A najednou si přečtete na webu jejich současné střední školy zprávu...

              Tak vás moc zdravíme - vaši bývalí učitelé :-) (a za ně zapsal Daniel Janata)