Na základě požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, mezinárodního rámce kvality ISSA (standardů práce učitele v programu Step by Step) a v souladu s naší představou o kvalitním vzdělávání formulujeme pro naši školu 1. i 2. stupeň tyto společné klíčové pilíře:
Respektujeme jedinečnost každého dítěte:
● Projevujeme vstřícnost, vřelost, zájem a respekt každému dítěti.
● Vytváříme pro každé dítě rovné příležitosti k zapojení se do života třídy a školní komunity.
● Stavíme na silných stránkách každého dítěte.
● Podporujeme děti v rozvoji a učení, tak aby každý mohl dosáhnout svého osobního maxima.
● Vzdělávání přizpůsobujeme věkovým zvláštnostem i individuálním dispozicím jednotlivých dětí (jejich stylu učení, temperamentu, schopnostem, osobnímu tempu…).
● Přizpůsobujeme prostředí třídy a učební aktivity tomu, aby se na většině z nich mohly podílet i děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
● Oceňujeme rozmanitost, která existuje mezi dětmi a rodinami v rámci komunity a snažíme se ji do výuky začlenit.
● Pracujeme ve věkově smíšených skupinách, které jsou svým složením blízké prostředí rodiny - komunity (sousedským vztahům), v nichž dítě přirozeně vyrůstá a žije. Věkově smíšené třídy přispívají tomu, že děti postupují ve vzdělávání dle svých dispozic a úrovně dovedností (mladší děti, které jsou ve svých dovednostech pokročilejší, mohou postupovat ve vzdělávání se staršími dětmi, a naopak starší děti s nižší úrovní dovedností se mohou v některých oblastech přidat k dětem mladším).
Vedeme děti k samostatnosti, odpovědnosti a spolupráci:
● Vedeme děti ke slušnému, poctivému a respektujícímu chování vůči ostatním a v očekávání téhož chování od druhých.
● Klademe důraz na seberegulaci/sebeovládání. Usilujeme o to, aby nahrazovala vnější ukázňování dětí, byla dětmi pochopena a přijata jako jejich individuální odpovědnost. Důležitá jsou v tomto ohledu pravidla chování, která vytváříme společně dětmi. Práce s pravidly je součástí každodenní práce ve škole.
● Vedeme děti k tomu, aby si stanovovaly vzdělávací cíle, formulovaly očekávání od své vlastní práce a prováděly sebehodnocení (týdenní plány, „smlouva o cíli“, sebehodnotící archy, portfolia). Sebehodnocení směřuje k větší samostatnosti a nezávislosti dítěte na osobě učitele.
● Podporujeme děti v samostatnosti (samostatná práce dětí převládá nad výukou přímo řízenou učitelem).
● Vedeme děti k sebekontrole (pracujeme s kritérii, která jsou dětem předem známá a ve vztahu k nimž děti samy svoji práci vyhodnocují).
● Vytváříme dětem pravidelný prostor vyjádřit vlastní názor (ranní kruh, závěrečný kruh, individuální rozhovory).
● Dáváme dětem možnost volby (např. vybrat si způsob, jakým budou řešit úkol, zvolit si informační zdroje, materiály, které k jeho řešení využijí, způsob zpracování – výkres, plakát, koláž…);
● Zapojujeme děti do rozhodování o věcech, které se jich týkají.
● Podporujeme dovednost dětí ocenit se navzájem, zaujmout a objasnit vlastní stanovisko.
● Vedeme děti k osobní zodpovědnosti za péči o životní prostředí a vytváříme příležitosti, v nichž děti mohou tuto osobní zodpovědnost prožívat v praktických situacích;
● Připravujeme pro děti činnosti, které vyžadují jejich vzájemnou spolupráci, interakci, rozdělení rolí ve skupině.
● Vzdělávací aktivity plánujeme tak, aby mezi dětmi docházelo ke komunikaci a spolupráci napříč ročníky (na společném zadání spolupracují starší a mladší děti).
Užíváme efektivní vzdělávací strategie
● Využíváme širokého spektra metod aktivního učení s důrazem na konstruktivistické metody (žáci si konstruují poznání prostřednictvím vlastní činnosti). V souladu s konstruktivistickým přístupem užíváme třífázového modelu učení (evokace – uvědomění významu – reflexe).
● Děti se nejlépe učí prostřednictvím vlastní praktické činnosti. Proto věnujeme maximum času ve škole činnostnímu prožitkovému učení, samostatným aktivitám dětí (individuálním i skupinovým), kdy jako učitelé přecházíme do role pomocníka, pozorovatele, facilitátora učebního procesu.
● Uplatňujeme integrovanou tematickou výuku/projektové vyučování. Jedná se o model vzdělávání, který slučuje poznatky z více oborů, propojuje je s praktickými zkušenostmi a produktivními činnostmi dětí. Východiskem je společné téma, kterému se věnujeme po delší čas (týdenní téma, měsíční témata), které zkoumáme z různých úhlů pohledů a k němuž připravujeme vzdělávací nabídku vedoucí děti k dosahování očekávaných výstupů (vědomostí, dovedností, kompetencí). Umožňujeme tak dětem učit se v souvislostech, rozumět tématu do hloubky, získávat globálnější, srozumitelnější a reálnější pohled na svět.
● Vzdělávání probíhá ve vyučovacích blocích, které mají různý rozsah (většinou 60 minut, 90 minut).
● Užíváme metod kooperativního učení, kdy děti na řešení úkolů spolupracují v různých seskupeních (ve dvojicích, malých i větších skupinách), čímž dětem umožňuje dívat se na problém z různých úhlů pohledů, vyměňovat si myšlenky, nápady, posilovat dovednost argumentovat i přijmout jiný názor a podřídit se.
● S ohledem na výukové cíle užíváme individuální formu výuky, kdy každé dítě pracuje samostatně na zadání odpovídajícím jeho úrovni dovedností a potřebám, stejně tak jako hromadné formy výuky (instruktáž, krátká prezentace k tématu), kdy pod vedením učitele pracuje společně celá třída.
● Pravidelně užíváme organizační formu „kruh“ (ranní kruh, hodnotící kruh, komunitní kruh), v němž děti mají příležitost učit se dovednostem jako je naslouchání, vyjadřování vlastního názoru, pocitů, prezentacím vlastní práce a dalším komunikativním kompetencím.
● Vytváříme učební situace, v nichž se děti nebojí riskovat a dělat chyby. Chybu chápeme jako nezbytnou a důležitou součást učení, za kterou dítě netrestáme. Chyba je příležitost vidět, jak příště postupovat jinak.
● Nabízíme dětem aktivity podporující objevování, experimentování, kladení otázek a tvořivost;
● Užíváme vzdělávací metody podněcující u dětí myšlení vyššího řádu a tzv. problémové vyučování;
● Užíváme vzdělávací metody, v nichž mohou děti uplatnit své rozmanité styly učení a typy inteligence a vyjádřit se prostřednictvím pohybu, hudby, dramatizace, graficky, slovně – ústně/písemně.
● Do vzdělávání zapojujeme informační technologie, prostřednictvím nichž děti vyhledávají, zpracovávají a prezentují informace.
● Užíváme rozmanité techniky práce s textem směřující ke čtenářské gramotnosti (třídění informací, vyhledávání údajů v textu, dovednost vyjádřit text vlastními slovy, tvořivé psaní…). Čtenářskou gramotnost rozvíjíme napříč vyučovacími předměty.
Systematicky plánujeme a vyhodnocujeme
Plánování:
● Při plánování výuky vycházíme z cílů stanovených v kurikulárních dokumentech (školním vzdělávacím programu), zohledňujeme vývojovou úroveň dětí a jejich individuální potřeby, kterým konkrétní plánované aktivity přizpůsobujeme.
● Při plánování vzdělávacích obsahů pedagogický tým spolupracuje s cílem zajistit kontinuitu vzdělávací nabídky a tematickou provázanost (podporujeme tím učení se v souvislostech a zajištění návaznosti aktivit z hlediska jejich náročnosti).
● Plánujeme aktivity, při nichž mohou spolupracovat děti napříč všemi ročníky (celoškolní projekty).
● Do vzdělávacích plánů začleňujeme také aktivity navržené dětmi a rodiči.
● Plánujeme učební situace vyžadující individuální práci žáků, spolupráci žáků v menších skupinách a společnou práci celé skupiny tak, aby tyto organizační formy byly vyváženě zastoupeny.
Hodnocení:
● Hodnocení v naší škole stavíme na tzv. individuální normě v hodnocení; děti nejsou porovnávány mezi sebou (kdo je horší x lepší); každý je hodnocen na základě porovnání vlastních současných a předchozích výsledků práce (zda se v učení posunul a jak konkrétně).
● Seznamujeme děti s kritérii hodnocení (děti vědí, co se hodnotí a jakou mají jednotlivá kritéria váhu v celkovém hodnocení).
● Užíváme slovní hodnocení namísto známek .
● Průběžné slovní hodnocení zaznamenáváme do elektronické žákovské knížky.
● Učení každého z dětí dokumentujeme prostřednictvím portfolií (souboru žákovských prací);
● Vedeme děti k sebehodnocení, ve kterém každé dítě posuzuje kvalitu své práce a na základě toho si plánuje cesty ke zlepšení (ústní sebehodnocení, sebehodnotící archy, portfolio).
● Zpětnou vazbu zaměřenou na průběh či výsledek činnosti podáváme dětem popisným jazykem bez hodnotících soudů (jako věcnou informaci, která dítě nezahanbuje, netrestá ani neodměňuje).
● Do procesu hodnocení a plánování, je-li to potřebné a v zájmu dítěte, zapojujeme i další odborníky.
Vytváříme podnětné učební prostředí:
● Vytváříme učební prostředí, které je pro děti fyzicky bezpečné, přehledně strukturované, navozuje pocit bezpečí a atmosféru „domova“, odpovídá jejich věku, individuálním potřebám a umožňuje jim pracovat na široké škále aktivit.
● Prostředí tříd je uspořádáno tak, aby umožnovalo společnou práci celé skupiny (prostor pro společné setkávání v kruhu na koberci) i práci skupinovou a individuální (učební kouty, tzv. centra aktivit);
● Škola je vybavena dostatečným množstvím pomůcek a materiálů, vztahujícím se ke vzdělávacím obsahů. Zdrojem učení nejsou jen učebnice a pracovní sešity, využíváme odbornou literaturu, encyklopedie, slovníky, dalších média a autentické zdroje.
● Prostředí tříd vybízí děti k činnostem, pomůcky a materiály jsou jim dostupné, děti si je mohou samostatně brát a pracovat s nimi (v souladu s předem domluvenými pravidly).
● Využíváme učení se v reálných situacích, v „terénu“. Každé větší téma, kterým se zabýváme, spojujeme se životem (tematická exkurze, přírodovědná expedice, návštěva muzea, galerie…).
● Stěny tříd a chodeb maximálně využíváme k prezentaci výsledků práce dětí. Při vstupu do třídy je zcela patrné, o čem se učíme, které téma zpracováváme. Takto doplněné prostředí poskytuje spoustu podnětů k nezáměrnému učení, děti mají neustále na očích produkty práce vlastní i práce druhých.
Spolupracujeme s rodinou a komunitou:
● Zapojujeme rodiče do chodu školy nejen v otázkách spojených se samotným obsahem vzdělávání a jeho metodikou, ale také z hlediska jejího řízení, organizace a financování.
● Rodiče, kteří si vybrali pro vzdělávání dětí naši školu se zavazují k aktivní spolupráci (nabízíme jim různé formy spolupráce a zapojení do života školy, z nichž si rodiče vybírají ty formy, které odpovídají jejich možnostem).
● Dáváme rodičům příležitost spolurozhodovat o postupech vhodných k podpoře učení a rozvoje jejich dětí, zapojujeme je do rozhodování o věcech souvisejících s životem třídy/školy.
● Rodiče i další členové rodiny a komunity se mohou podílet na průběhu vyučování v roli asistentů.
● Jsme v pravidelném kontaktu s rodiči dětí, průběžně je informuje o pokrocích dítěte (průběžné slovní hodnocení v elektronické žákovské knížce, konzultace: učitel x rodič x dítě, operativní řešení situací prostřednictvím telefonických rozhovorů, e-mailu…).
● Zachováváme důvěrnost informací týkajících se rodin a dětí.
● Informujeme rodiče, komunitu a veřejnost o metodice výuky (co, proč a jak ve výuce děláme).
● Informujeme rodiče, komunitu a veřejnost o životě třídy/školy a to prostřednictvím osobních setkání i písemných materiálů (školní kavárny, zprávy na webových stránkách školy a sociálních sítích…).
● Vytváříme příležitosti, v nichž se rodiny mohou od sebe učit navzájem, vzájemně se poznat a podporovat.
● Do vzdělávání začleňujeme obsahy a témata, která korespondují se zkušenostmi dětí ze života ve vlastní rodině/komunitě.
● Navazujeme kontakty a vytváříme přátelské vztahy s lidmi, organizacemi a institucemi, které mohou obohatit vzdělávání dětí, získáváme od nich odbornou i materiální podporu, umožňuje dětem v rámci výuky vstoupit s těmito lidmi do kontaktu (exkurze, návštěva ve třídě).
● Dveře naší školy jsou otevřené nejen rodičům dětí, ale také všem dalším zájemcům o naši práci, každý je ve škole vítán.
Pečujeme o růst a profesní rozvoj:
● Průběžně reflektujeme a vyhodnocujeme efektivitu své práce (získáváme zpětnou vazbu od dětí, rodičů i dalších osob, které se o naši školu zajímají).
● Na zjištěné slabé stránky reagujeme, plánujeme a realizujeme kroky k jejich zlepšení.
● Pracujeme jako tým (učitelé, vychovatelé, vedení školy…), každý z pedagogů přispívá svými schopnostmi a zkušenostmi k rozvoji celé školy.
● Pravidelně sdílíme své zkušenosti, poskytujeme si vzájemně zpětnou vazbu.
● Sledujeme trendy ve vzdělávání a reagujeme na ně při koncipování vzdělávání v naší škole.
● Vzděláváme se (studium literatury, semináře, webináře, náslechy…).
● K podpoře profesního rozvoje užíváme mentoring, koučink, supervizi, videotrénink., vzájemné náslechy.
● Spolupracujeme s jinými školami (zejména se školami podobného typu), s nimiž si vyměňujeme zkušenosti, inspirujeme se příklady dobré praxe odjinud.